Invloed op gedachten
Tijdens een sessie zei een meisje tegen mij: “Ik denk dat anderen denken dat ik denk dat zij denken dat…”. Dat was een hele ingewikkelde zin waar we samen eens naar zijn gaan kijken. Wie denkt wat precies en waarom? Is dat wat er gedacht wordt echt waar? En hoe weet je dat dan?
De Rode en de Groene knop
Als we vervelende, negatieve gedachten hebben, staat onze rode knop aan. We kunnen alleen maar vervelende dingen bedenken; niets is leuk, alles is verkeerd. We voelen ons boos en chagrijnig.
Het goede nieuws is dat we de groene knop aan kunnen zetten. We zeggen tegen onszelf: “oké, genoeg rode knop gehad, we kiezen nu voor de groene knop”. We bedenken helpende gedachten zodat we een beter gevoel krijgen.
In plaats van: Mijn vriendje kan niet spelen, bedenk je: Ik ga mijn nieuwe boek lezen.
Dit is een bewustwordingsproces. Het is zeker niet makkelijk om de groene knop aan te zetten als je verdrietig, bang of boos bent. Maar je hebt een keuze: blijf ik op rood of ga ik naar groen?
Soms is de stap om naar de groene kant te gaan niet zo groot, soms lijkt het alsof je een hele hoge berg over moet.
Gedachte-kracht
Gedachte-kracht is een werkboek waarin wordt uitgelegd hoe je gedachten werken. Met behulp van gedachtemagneetjes, de gedachteladder en supervragen leer je je gedachten veranderen.
www.gedachte-kracht.nl
Helpende gedachten
Wanneer een kind een beperkende gedachte heeft gevonden, bespreken we die met elkaar. Is de gedachte waar, hoe zou het voelen als je de gedachte omdraait of verandert? De helpende gedachtenkaartjes geven suggesties voor een positieve gedachte die het kind kan gaan onthouden. In plaats van: “Ik durf het niet” kiest een kind het kaartje: “Ik probeer het gewoon”. Telkens wanneer het kind begint te denken: “Ik durf het niet” verandert het deze gedachte in: “Ik probeer het gewoon”.